Pentru majoritatea oamenilor, alegerea unei biciclete este un lucru simplu. Intra in primul magazin de biciclete si cauta o culoare frumoasa si, eventual, specificatii de biciclete performante (suspensii, frane pe disc). Bineinteles, la un pret cat se poate de mic, doar e o bicicleta. Din pacate lucrurile nu stau atat de simplu. Daca ai avut nenorocul sa cumperi o bicicleta facuta in China si asamblata in Romania, stii ca pe drumul de la magazin spre casa ai toate sansele sa iti cada piese de pe ea. Daca nu iti cad la primul drum, stai linistit. Vor incepe sa cedeze, una cate una, cand ti-e lumea mai draga. As putea descrie in pagini intregi problemele care apar la astfel de biciclete, dar ma gandesc ca cei care nu pot invata decat din experienta vor vrea sa testeze teoria mea. Cand iti dai seama ca nu se poate merge cu bicicleta, asa cum a iesit ea din magazin, incepi sa ii schimbi piese, moment in care incepi sa te lovesti de incompatibilitati:
– furca e sub orice critica, dar nu poate fi schimbata fiindca gatul cadrului este pe 1″ in timp ce bicicletele de calitate au trecut de mult la 1″1/8 (deci si furcile mai noi);
– schimbatorul de pinioane nu isi face treaba, dar un schimbator dintr-o generatie mai noua nu se mai monteaza pe axul rotii spate ci pe o ureche a cadrului, ureche care, bineinteles, lipseste;
-te sa turi saschimbi axul butucului spate si vrei sa treci la un butuc casetat dar iti dai seama ca trebuie sa schimbi si grupul de pinioanele (care nu se gasesc pe 6 sau 7 pinioane ci pe 8 sau 9, deci vor trebui inlocuite si manetele de schimbator).
De aceea e mult mai bine sa cumperi de la inceput o bicicleta buna decat sa incerci sa imbunatatesti una de duzina. Investitia initiala e mai mare dar, la final, economisesti bani si, chiar mai important, timp. Ideal este sa o construiesti de la zero, dar trebuie sa fii sigur ca esti pasionat de ciclism si vei folosi bicicleta (care nu va iesi foarte ieftina) destul de des ca sa merite cheltuiala si efortul (voi dezbate acest subiect intr-un alt articol). Iata cateva lucruri care trebuie luate calcul atunci cand iti cumperi o bicicleta:
Cat de mult o vei folosi? Daca iti cumperi o bicicleta de 3000 lei si o scoti la plimbare o data pe luna se poate spune ca ai aruncat banii pe fereastra. Daca stii ca o vei folosi aproape zilnic, sau, mai mult, daca esti tentat de ideea unor ture prin tara, nici o suma nu este prea mare (atat timp cat iti permiti).
Pe unde si cum vrei sa te dai? In ziua de azi nu mai exista o bicicleta universala. Ca si alte domenii, ciclismul s-a impartit in mai multe discipline (sosea, munte, naveta, touring) acestea fiind, la randul lor, impartite pe specialitati (ciclismul montan, de exemplu, fiind impartit in cross country, downhill, freeride, etc.). Fiecare tip de bicicleta are caracteristici proprii care o ajuta sa faca fata cerintelor disciplinei. O bicicleta de cross country trebuie sa fie usoara si rigida (cadru fix sau cu suspensie, dar aceasta cu lock-out sau un sistem stable platform), pentru ca in majoritatea timpului ea va merge la deal. De aceea franele, desi importante, nu sunt primul lucru la care trebuie sa te uiti cand alegi bicicleta. La pol opus, daca vrei o bicicleta de downhill, nu te va interesa greutatea, ci rezistenta ei. De asemenea, franele vor fi un criteriu care va atarna greu in balanta (daca la cross country poti folosi v-brake-uri, la downhill este exclus).
Cat vrei sa investesti in ea? Da, eu o numesc investitie, nu cheltuiala. Daca folosesti bicicleta vei fi mai sanatos, vei fi independent de programul mijloacelor de transport in comun sau de scumpirea carburantilor, vei economisi foarte mult timp (eu castig o ora pe zi doar pe drumul casa-service de cand nu mai merg pe jos) si lista poate continua. E ciudat sa vezi cum aproape oricine si-ar cumpara o masina de 20.000 euro (cand si-ar permite) dar aceeasi persoana nu considera normal sa dea mai mult de 100 euro pe o bicicleta. Exista aceeasi diferenta de calitate intre biciclete cum exista si intre masini. Cumperi ieftin, folosesti ieftin. Nu degeaba circula zicala “sunt prea sarac sa imi cumpar lucruri ieftine”. De aceea, cu cat vei da mai multi bani pe bicicleta, cu atat mai satisfacut vei fi tu si mai lunga perioada de intrebuitarea ei. Bineinteles, nu iau in calcul cheltuieli absurde pe piese care nu sunt necesare si nu isi merita banii. Daca dispui de o suma mai mare si nu te deranjeaza devalorizarea, o poti cumpara noua. Daca nu ai mai mult de 1000 lei, atunci ar fi recomandat sa o cumperi la mana a doua fiinca la acesti bani nu va fi echipata (de noua) nici macar cu o linie Deore, care ar fi cea mai ieftina gama buna de la Shimano.
Cat de mult esti dispus sa astepti? Ca si in viata, lucrurile bun
Ghid alegere bicicleta optima nevoilor tale
Pentru majoritatea oamenilor, alegerea unei biciclete este un lucru simplu. Intra in primul magazin de biciclete si cauta o culoare frumoasa si, eventual, specificatii de biciclete performante (suspensii, frane pe disc). Bineinteles, la un pret cat se poate de mic, doar e o bicicleta. Din pacate lucrurile nu stau atat de simplu. Daca ai avut nenorocul sa cumperi o bicicleta facuta in China si asamblata in Romania, stii ca pe drumul de la magazin spre casa ai toate sansele sa iti cada piese de pe ea. Daca nu iti cad la primul drum, stai linistit. Vor incepe sa cedeze, una cate una, cand ti-e lumea mai draga. As putea descrie in pagini intregi problemele care apar la astfel de biciclete, dar ma gandesc ca cei care nu pot invata decat din experienta vor vrea sa testeze teoria mea. Cand iti dai seama ca nu se poate merge cu bicicleta, asa cum a iesit ea din magazin, incepi sa ii schimbi piese, moment in care incepi sa te lovesti de incompatibilitati:
– furca e sub orice critica, dar nu poate fi schimbata fiindca gatul cadrului este pe 1″ in timp ce bicicletele de calitate au trecut de mult la 1″1/8 (deci si furcile mai noi);
– schimbatorul de pinioane nu isi face treaba, dar un schimbator dintr-o generatie mai noua nu se mai monteaza pe axul rotii spate ci pe o ureche a cadrului, ureche care, bineinteles, lipseste;
-te sa turi saschimbi axul butucului spate si vrei sa treci la un butuc casetat dar iti dai seama ca trebuie sa schimbi si grupul de pinioanele (care nu se gasesc pe 6 sau 7 pinioane ci pe 8 sau 9, deci vor trebui inlocuite si manetele de schimbator).
De aceea e mult mai bine sa cumperi de la inceput o bicicleta buna decat sa incerci sa imbunatatesti una de duzina. Investitia initiala e mai mare dar, la final, economisesti bani si, chiar mai important, timp. Ideal este sa o construiesti de la zero, dar trebuie sa fii sigur ca esti pasionat de ciclism si vei folosi bicicleta (care nu va iesi foarte ieftina) destul de des ca sa merite cheltuiala si efortul (voi dezbate acest subiect intr-un alt articol). Iata cateva lucruri care trebuie luate calcul atunci cand iti cumperi o bicicleta:
Cat de mult o vei folosi? Daca iti cumperi o bicicleta de 3000 lei si o scoti la plimbare o data pe luna se poate spune ca ai aruncat banii pe fereastra. Daca stii ca o vei folosi aproape zilnic, sau, mai mult, daca esti tentat de ideea unor ture prin tara, nici o suma nu este prea mare (atat timp cat iti permiti).
Pe unde si cum vrei sa te dai? In ziua de azi nu mai exista o bicicleta universala. Ca si alte domenii, ciclismul s-a impartit in mai multe discipline (sosea, munte, naveta, touring) acestea fiind, la randul lor, impartite pe specialitati (ciclismul montan, de exemplu, fiind impartit in cross country, downhill, freeride, etc.). Fiecare tip de bicicleta are caracteristici proprii care o ajuta sa faca fata cerintelor disciplinei. O bicicleta de cross country trebuie sa fie usoara si rigida (cadru fix sau cu suspensie, dar aceasta cu lock-out sau un sistem stable platform), pentru ca in majoritatea timpului ea va merge la deal. De aceea franele, desi importante, nu sunt primul lucru la care trebuie sa te uiti cand alegi bicicleta. La pol opus, daca vrei o bicicleta de downhill, nu te va interesa greutatea, ci rezistenta ei. De asemenea, franele vor fi un criteriu care va atarna greu in balanta (daca la cross country poti folosi v-brake-uri, la downhill este exclus).
Cat vrei sa investesti in ea? Da, eu o numesc investitie, nu cheltuiala. Daca folosesti bicicleta vei fi mai sanatos, vei fi independent de programul mijloacelor de transport in comun sau de scumpirea carburantilor, vei economisi foarte mult timp (eu castig o ora pe zi doar pe drumul casa-service de cand nu mai merg pe jos) si lista poate continua. E ciudat sa vezi cum aproape oricine si-ar cumpara o masina de 20.000 euro (cand si-ar permite) dar aceeasi persoana nu considera normal sa dea mai mult de 100 euro pe o bicicleta. Exista aceeasi diferenta de calitate intre biciclete cum exista si intre masini. Cumperi ieftin, folosesti ieftin. Nu degeaba circula zicala “sunt prea sarac sa imi cumpar lucruri ieftine”. De aceea, cu cat vei da mai multi bani pe bicicleta, cu atat mai satisfacut vei fi tu si mai lunga perioada de intrebuitarea ei. Bineinteles, nu iau in calcul cheltuieli absurde pe piese care nu sunt necesare si nu isi merita banii. Daca dispui de o suma mai mare si nu te deranjeaza devalorizarea, o poti cumpara noua. Daca nu ai mai mult de 1000 lei, atunci ar fi recomandat sa o cumperi la mana a doua fiinca la acesti bani nu va fi echipata (de noua) nici macar cu o linie Deore, care ar fi cea mai ieftina gama buna de la Shimano.
Cat de mult esti dispus sa astepti? Ca si in viata, lucrurile bune se intampla celor care au rabdare. Daca te grabesti, o poti cumpara in ziua in care te-ai hotarat de la un magazin local. In cazul in care magazinul nu exista sau nu te multumeste oferta lui, poti comanda bicicleta de la un magazin online din tara si o vei primi, in majoritatea cazurilor, a doua zi. Daca totusi nu arde, eu te sfatuiesc sa studiezi bine oferta magazinelor online europene (daca o comanzi din SUA sunt sanse mari ca transportul sa te coste cam cat bicicleta). Vei gasi o oferta mult mai variata si preturi incomparabil mai bune. In definitiv nu iti cumperi bicicleta atat de des.
O vei intretine tu sau vei merge la un service? Anumite componente necesita revizii dese si costisitoare (cand nu te poti ocupa tu de ele). Franele hidraulice trebuie aerisite la anumite intervale de timp, la suspensii ai de schimbat uleiul si simeringurile in functie de model si modul in care o folosesti. Chiar daca banii nu sunt o problema, trebuie sa te gandesti ca pentru operatiunile mai delicate (mai ales cand e vorba de o suspensie mai pretentioasa) va trebui sa trimiti piesa in alt oras, deci vei duce cateva zile dorul bicicletei. Daca e important pentru tine, iti sugerez o bicicleta “trouble free” cu cadru si furca rigide si v-brake-uri sau frane pe disc mecanice.
Rigida sau cu suspensie? Nostalgicii si cei cu buget restrans sau fara pretentii deosebite vor prefera un hardtail cu o furca cu suspensie. Nu e o idee rea, fiind din categoria biciclete ieftine si mai usor de intretinut decat un full suspension, acesta insa, avand avantajul de a tine mai eficient rotile pe pamant (lucru important mai ales in curbe) si de a fi mai comoda (deci vei putea face iesiri mai lungi). Probabil te va salva si de cateva cazaturi amortizand denivelari pe care tu nu le vezi sau nu le poti ocoli.
Ce inaltime ai si cum vrei sa stai pe ea? In functie de inaltime vei alege un cadru mai mic sau mai mare. De exemplu eu am 1,62 si merg pe cadre de 15″-16″. Cineva de 1,80 va avea nevoie de un cadru de 18″-19″. Dar inainte de a te hotari, ia in calcul faptul ca la cadre nu difera doar inaltimea ci si lungimea. Daca vrei sa stai mai comod, ia un cadru scurt iar daca vrei sa stai mai intins (deci mai aerodinamic si mai pregatit pentru urcus dar mai incomod), alege un cadru mai lung. Daca la echipare sau la culoare poti face compromis, cand vine vorba de marimea cadrului nu te sfatuiesc. Degeaba ai o bicicleta buna daca nu e pe marimea ta fiinca nu te vei putea bucura de ea.
Daca vedeti ca am omis un amanunt, va rog sa ma anuntati printr-un comentariu si voi face completarea. Oricum voi reveni in articole urmatoare cu detalii in functie de tipul de bicicleta ales. Succes la achizitionare!
e se intampla celor care au rabdare. Daca te grabesti, o poti cumpara in ziua in care te-ai hotarat de la un magazin local. In cazul in care magazinul nu exista sau nu te multumeste oferta lui, poti comanda bicicleta de la un magazin online din tara si o vei primi, in majoritatea cazurilor, a doua zi. Daca totusi nu arde, eu te sfatuiesc sa studiezi bine oferta magazinelor online europene (daca o comanzi din SUA sunt sanse mari ca transportul sa te coste cam cat bicicleta). Vei gasi o oferta mult mai variata si preturi incomparabil mai bune. In definitiv nu iti cumperi bicicleta atat de des.
O ei intretine tu sau vei merge la un service? Anumite componente necesita revizii dese si costisitoare (cand nu te poti ocupa tu de ele). Franele hidraulice trebuie aerisite la anumite intervale de timp, la suspensii ai de schimbat uleiul si simeringurile in functie de model si modul in care o folosesti. Chiar daca banii nu sunt o problema, trebuie sa te gandesti ca pentru operatiunile mai delicate (mai ales cand e vorba de o suspensie mai pretentioasa) va trebui sa trimiti piesa in alt oras, deci vei duce cateva zile dorul bicicletei. Daca e important pentru tine, iti sugerez o bicicleta “trouble free” cu cadru si furca rigide si v-brake-uri sau frane pe disc mecanice.
Rigida sau cu suspensie? Nostalgicii si cei cu buget restrans sau fara pretentii deosebite vor prefera un hardtail cu o furca cu suspensie. Nu e o idee rea, fiind din categoria biciclete ieftine si mai usor de intretinut decat un full suspension, acesta insa, avand avantajul de a tine mai eficient rotile pe pamant (lucru important mai ales in curbe) si de a fi mai comoda (deci vei putea face iesiri mai lungi). Probabil te va salva si de cateva cazaturi amortizand denivelari pe care tu nu le vezi sau nu le poti ocoli.
Ce inaltime ai si cum vrei sa stai pe ea? In functie de inaltime vei alege un cadru mai mic sau mai mare. De exemplu eu am 1,62 si merg pe cadre de 15″-16″. Cineva de 1,80 va avea nevoie de un cadru de 18″-19″. Dar inainte de a te hotari, ia in calcul faptul ca la cadre nu difera doar inaltimea ci si lungimea. Daca vrei sa stai mai comod, ia un cadru scurt iar daca vrei sa stai mai intins (deci mai aerodinamic si mai pregatit pentru urcus dar mai incomod), alege un cadru mai lung. Daca la echipare sau la culoare poti face compromis, cand vine vorba de marimea cadrului nu te sfatuiesc. Degeaba ai o bicicleta buna daca nu e pe marimea ta fiinca nu te vei putea bucura de ea.
Daca vedeti ca am omis un amanunt, va rog sa ma anuntati printr-un comentariu si voi face completarea. Oricum voi reveni in articole urmatoare cu detalii in functie de tipul de bicicleta ales. Succes la achizitionare!
Sursa foto: biciclete-ieftine.ro