Ritmul alert de trai din prezent a transformat gândirea creativă într-o abilitate esențială atât pentru copii, cât și pentru adulți. Gândirea creativă are atribute precum flexibilitatea decizională, generarea de soluții, identificarea alternativelor optime și adaptabilitatea, contribuind la dezvoltarea întregii societăți.
În contextul dat, cultivarea gândirii creative ar trebui să aibă loc de la vârste cât mai fragede, șlefuind în timp numeroase alte aptitudini sociale și profesionale. Și totuși, acest lucru poate fi destul de provocator pentru sistemul educațional tradițional, concentrat în mare măsură pe transferul de informații și pe verificări periodice, care au ca efect memorarea, ci nu asimilarea cunoștințelor.
Elevii români, sub media OCDE la gândire creativă
Capacitățile creative în mediul școlar nu pot fi neglijate, motiv pentru care Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) le-a evaluat în testele PISA. În Volumul III, care prezintă rezultatele celei mai recente examinări, elevii români au obținut un scor mediu de 26 de puncte din 60, ceea ce înseamnă că s-au plasat sub media generală de 33 de puncte. Mai mult decât atât, doar 14% dintre participanții din România au avut parte de performanțe de top la capitolul gândire creativă, în timp ce în Finlanda aproximativ 4 din 10 elevi s-au bucurat de o astfel de reușită.
Există însă deschidere pentru progres din partea copiilor, fapt susținut prin datele despre abilitățile socio-emoționale: 85% dintre respondenții români afirmă că vor să ştie cum funcţionează lucrurile, 76% doresc să înţeleagă de ce oamenii se comportă în maniera în care o fac, iar 62% au determinarea de a-și duce sarcinile la bun sfârşit, chiar şi când acestea devin mai grele decât păreau a fi în primă fază.
Pentru a veni în sprijinul școlarilor, Ministerul Educației a formulat o serie de direcții de acțiune pentru unitățile de învățământ. Printre sugestii se numără integrarea creativității în toate disciplinele (prin activități și proiecte care să solicite gândirea creativă), adoptarea unor noi metode de predare și învățare (precum învățarea prin investigație sau cea prin jocuri, sub formatul gamification), integrarea tehnologiei digitale, pentru a facilita explorarea creativă, dar și evaluarea formativă (prin oferirea de feedback continuu și constructiv).
Dovada că învățarea ludică este o soluție eficientă
Înțelegerea caracteristicilor individuale ale elevilor, orientarea către metodologii moderne și valorificarea avantajelor tehnologice pot transforma procesul de învățare într-o reală plăcere, dovadă fiind platforma de engleză online pentru copii Novakid. Încă de la lansare, aceasta pune accent pe pasiunile fiecărui cursant, conturând un mediu educațional distractiv, în care juniorii interiorizează cunoștințele prin joc, privind studiul drept o activitate relaxantă.
Profesorii, vorbitori nativi sau bilingvi, sunt specializați în a preda copiilor cu vârste cuprinse între 4 și 12 ani. Aceștia utilizează metoda de răspuns fizic total și modelarea limbajului, menținând atenția cursanților și accelerându-le evoluția. Rolul lor este unul extrem de important nu doar pentru deprinderea cunoștințelor lingvistice, ci și pentru dezvoltarea abilităților sociale și a gândirii creative. Meditatorii Novakid trebuie să exploreze interesele micilor studenți, iar apoi, în cadrul lecțiilor 1-1, să construiască o relație puternică de încredere.
De altfel, însuși Andreas Schleicher, director pentru Educație și Competențe în cadrul OCDE, punctează: „Profesorii pot debloca creativitatea elevilor încurajându-i să exploreze, să genereze idei noi și să reflecteze asupra lor. Nu este o coincidență faptul că sistemele performante integrează ghiduri formale privind dezvoltarea și evaluarea creativității elevilor în mod direct (…) Încurajarea și dezvoltarea abilităților de gândire creativă le dau putere elevilor să inoveze, să rezolve probleme și să se adapteze într-o lume în continuă schimbare”.
Elena Campanella, Director al Corpului Profesoral Novakid, completează: „Este necesar ca profesorii să inițieze discuții, să-i îndemne pe elevi să-și facă ideile sau experiențele legate de temele lecției auzite. Această practică nu numai că ajută la exersarea materiei, dar îi determină pe copii să-și îmbunătățească abilitățile de ascultare și să respecte perspective diverse. Se recomandă și folosirea jocurilor de rol, a simulărilor sau a scenariilor din viața reală, ce solicită aplicarea cunoștințelor teoretice în contexte asemănătoare celor din interacțiunile zilnice. Astfel sunt valorificate competențele academice, dar și abilitățile generale de comunicare”.
Novakid – un univers educațional inedit
Lecțiile de engleză Novakid sunt concepute special pentru a stârni interesul elevilor și a le potența concentrarea. Narațiunile reprezintă un element esențial în structura lor, ce poartă micuții în numeroase aventuri. Sistemul gamification presupune transpunerea în universul virtual – prin alegerea unui avatar pe post de corespondent – și antrenarea în diverse jocuri sau competiții didactice, în vederea avansării la nivelul următor.
Spre deosebire de formatele tradiționale, copiii interacționează cu personajele preferate prin citire, vizionare, ascultare și imersiune totală în limba engleză. Ei empatizează cu protagoniștii și învață cum să gestioneze diferite situații, îmbogățindu-și considerabil vocabularul. De asemenea, primesc stele sau trofee pentru fiecare misiune îndeplinită, care impactează pozitiv atât motivația extrinsecă, cât și pe cea intrinsecă.
Prima lecție de engleză pentru copii la Novakid poate fi programată aici, foarte simplu și rapid! Oferă-i juniorului tău un cadru de studiu interactiv, capabil să-i stimuleze creativitatea și să-i ofere o serie de aptitudini cheie pentru viața de adult.