Cele mai entuziasmante idei se găsesc pe comunitățile de crowdfunding. Antreprenori cu experiență limitată sau chiar deloc iau în piept procesul de producție din dorința de a-și promova produsul. Majoritatea produselor pornesc cu cele mai bune intenții: simplificarea vieții.
Unul dintre cele mai de succes produse născute dintr-o campanie de crowdfunding se numește Pebble. Pentru cei care își aduc aminte, Pebble este considerat produsul care a creat piața de ceasuri inteligente. La nivel de design nu era o piesă de artă. Caracterul dreptunghiular, ecranul monocrom și extrem de pixelat l-au transformat într-un gadget adorat de către pasionații de tehnologie. Nu la puțin timp după, marii producători de telefoane mobile au sesizat oportunitatea și au început să creeze propriile versiuni. Mai rafinate și cu mai multe funcții, acestea au făcut Pebble Watch irelevant și, din păcate, au pus acest nume în istorie – Pebble avea să fie cumpărat de către Fitbit, producătorul de brățări fitness inteligente.
Pebble a demonstrat că ceasurile inteligente pot simplifica viața. Pe lângă asta, a demonstrat că poate aduce un plus de valoare pentru fiecare utilizator. Astăzi, ceasurile inteligente sunt folosite pentru multiple operațiuni, cele mai populare fiind gestionarea notificărilor și monitorizarea exercițiilor fizice. Datorită evoluției tehnologiilor, ceasul inteligent se pregătește să devină modul prin care plătim cumpărăturile în magazine.
La polul opus de Pebble se află produsele care au mizat pe lucruri mai puțin tangibile. De cele mai multe ori, acestea apelează la emoția cumpărătorilor și mai puțin la logica existenței produsului respectiv. Un astfel de exemplu este Yashica și camera foto pe care au lansat-o în crowdfunding în 2018.
La prima vedere, Yashica Y35 are toate elementele pentru a deveni un succes. Are design-ul retro, accesorii care simulează cromatica a diferitor filme și, bineînțeles, numele Yashica. Mai mult, proiectul a strâns aproximativ $1 pe Kickstarter. Realitatea a fost diferită, pentru că ceea ce Yashica a lansat pe piață a fost un aparat foto de plastic, cu un senzor foarte mic, incapabil de a funcționa într-un mod predictibil. Pe scurt, produsul nu a satisfăcut nicio promisiune pe care a afișat-o în timpul campaniei susținute pe Kickstarter.
Campaniile de crowdfunding au arătat de-a lungul anilor că pot convinge extrem de multe persoane să contribuie la lansarea unui produs. Ce trebuie să învățați după cele două exemple de mai sus este că produsul trebuie să fie cu adevărat util pentru a avea succes pe o piață cu adevărat competitivă. De cele mai multe ori, lansarea pe Kickstarter poate duce la o dispariție rapidă a produsului, întrucât companiile chinezești sunt capabile de a copia și a fabrica produsul chiar și până la încheierea campaniei.
Indiferent de ce antreprenori alegeți să susțineți, acționați doar dacă sunteți 100% siguri că produsul va avea succes, rezolvând o problemă sau simplificându-ne viața. La fel cum mașina de spălat ne-a ajutat să avem haine curate și mai mult timp liber. La fel cum frigiderul ne-a ajutat să păstrăm alimentele. La fel cum friteuza ne-a ajutat să gătim fără a împrăștia ulei peste tot. La fel cum smartphone-ul ne ajută să ținem legătura cu cei dragi prin numeroase canale. Exemplele pot continua și la fel îmi doresc și pentru viitoarele produse de succes.










