Reclamanții au fost #2Celsius, avocatul Marius Petroiu, Oana Neneciu, Marian Ivan, Ecopolis, OPTAR, ActiveWatch și CeRe, cu sprijinul ClientEarth.
”Teoretic, am oferit noii administrații libertatea să facă treaba așa cum spune legea: studiu calitate aer, ca să vadă de unde vine poluarea, plan calitate aer, ca să propună măsuri de reducere a poluării. Dar există și varianta în care procesul va continua și vom continua să respirăm acest aer poluat”, a postat Marian Ivan, reprezentantul Asociației OPTAR, pe pagina de Facebook.
Scopul Planului Integrat pentru Calitatea Aerului era să reducă poluarea din București, dar la începutul anului, când a fost intentat procesul, Asociația Ecopolis acuza că documentul este unul superficial, iar măsurile de acolo nu sunt cuantificabile.
”O analiză profundă, efectuată de Ecopolis, a arătat că aproape toate măsurile propuse în PICA nu respectă cerințele legale de a fi cuantificabile și eficiente în soluționarea problemelor specifice. Ele sunt atât de evazive încât este imposibil de a le fi evaluat impactul. Consecutiv, conținutul Planului nu își atinge obiectivul, iar Primăria trebuie să îmbunătățească PICA pentru a îndeplini cerințele legale prevăzute în Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător – care transpune Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa. Anexele Directivei stabilesc nivelurile maxime ale anumitor poluanți. Limitele pentru PM10 și NO2 au intrat în vigoare în 2005 și 2010, respectiv, dar au fost apoi depășite în mod constant în România. În ciuda acestui fapt, Guvernul Român și autoritățile locale nu au reușit să adopte măsuri adecvate pentru protejarea sănătății cetățenilor. Depășirile se înregistrează la particule (PM10 și PM2,5) și dioxid de azot (NO2), ambele fiind dăunătoare sănătății umane. În acest sens, Comisia Europeană a pornit o acțiune de infringement împotriva României”, se arată în comunicatul de presă emis la vremea respectivă.