Compania germana Volkswagen este cel mai mare producator de automobile din lume, dupa Toyota. Cei 590.000 de angajati produc aproape 41.000 de vehicule zilnic. In prezent detine 12 filiale, printre care Volkswagen Passenger Cars, Audi, Seat si Skoda, marci de lux cum ar fi Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche si Ducati, precum si vehicule comerciale, Scania si Man.
A trecut mult timp de la originile companiei, atunci cand Adolf Hitler visa sa ofere posibilitatea familiilor germane sa detina prima masina. De asemenea, existenta companiei de dupa razboi se datoreaza maiorului britanic Ivan Hirst, care a salvat-o de la desfiintare.
Iata cateva dintre principalele evenimente de la inceputurile marcii Volkswagen, companie care a implinit 80 de ani de existenta.
- 1937: Compania este infiintata de organizatia sindicala nazista, Deutsche Arbeitsfront. Foarte putini germani aveau masini la acea vreme, iar scopul era sa creeze o „masina accesibila tuturor oamenilor”. Hitler declara ca masina ar trebui sa fie capabila sa transporte doi adulti si trei copii cu o viteza de 100 km / h si sa fie ieftina, cam cat o motocicleta.
- Proiectat in mare masura de Ferdinand Porsche, modelul KdF-Wagen (asemanator cu Beetle-ul) avea un motor pozitionat in spate cu racire cu aer, suspensie pe baza de arcuri si o forma aerodinamica de „gandac” (n.r – „beetle”).
- 1938: Compania, numita initial „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH”, este redenumita Volkswagenwerk GmbH.
- 1938: se construieste o fabrica a noii companii in noul oras KdF-Stadt, numit astazi Wolfsburg.
- Aproximativ 336.000 de persoane se aboneaza sa cumpere masina in rate, dar din cauza izbucnirii razboiului doar cateva masini sunt realizate si nici una nu este livrata clientilor.
- 1939-1945: In timpul celui de-al doilea razboi mondial, productia de masini civile inceteaza si firma trece la fabricarea de vehicule pentru armata germana, folosind mai mult de 15.000 de muncitori din lagarele de concentrare din apropiere. Este o practica larg raspandita in randul firmelor germane in timpul razboiului. In 1998, supravietuitorii au intentat un proces impotriva VW, care s-a obligat sa asigure un fond de despagubire.
- Armatele aliate au ocupat fabrica in 1945. Ivan Hirst, maior in cadrul unitatii Regele Britanice de Inginerie Mercanica si Electrica, a fost pus la conducerea fabricii, care se afla intr-o stare deplorabila. Hirst spera sa poata produce Kubelwagens, o masina militara nemteasca. Dar cum componentele Beetle erau la indemana si cu acordul unui cadru superior care vazuse „broscuta” inainte de razboi, Hirst a construit un astfel de autovehicul, pe care l-a vopsit in culoarea verde a armatei. Acest prototip i-a impresionat pe britanici intr-atat, incat au comandat 20.000 de unitati. Fabrica Wolkswagen din Wolsburg revenea pe scena afacerilor.
Astazi, Wolkswagen este una dintre cele mai bine vandute masini din lume, atat in randul masinilor noi, cat si a celor second-hand, inclusiv cele vandute la licitatiile online, unde poti gasi autovehicule din toate tarile, de la masini din Germania, pana la autoturisme Olanda.