
Evacuarea corecta a gazelor provenite din arderea combustibilului este un proces firesc, extrem de important pentru functionarea corespunzatoare si prelungirea duratei de viata a motorului.
De aceea, este important sa acorzi atentia cuvenita sistemului prin care gazele de esapament sunt evacuate.
Garnitura esapament, este prin excelenta, accesoriul care ajuta la o etansare optima a gazelor de esapament
Zgomotul motocicletelor sport si nu numai este, de regula, asociat cu un amortizor. Si s-a dovedit stiintific ca umplerea tobei de esapament poate scadea puterea motorului motocicletei.
Exista o intrare a amortizorului si un zgomot de evacuare. Si cercetarile stiintifice au dovedit ca, daca elementele de baza sunt selectate corect, umplerea cilindrului poate fi imbunatatita. Asemenea momente de repaus sunt denumite, tehnic, rezonanti.
Suprimarea zgomotului este realizata de partea de amortizare amplasata în spatele primei partitii si consta dintr-un filtru acustic. Aceste filtre destinate motocicletelor de orice tip sunt simplificate, deoarece sunt permise niveluri mai mari de zgomot in motocicletele sportive, care difera foarte mult de nivelul de zgmot acceptat in cazul motocicletelor care ruleaza pe sosele din orasele aglomerate.
Producatorii recomanda utilizarea asa-numitor mufflers din fabrica pentru o motocicleta. Cavitatea amortizorului este acoperita cu funingine, care poate bloca canalele filtrului acustic.
Prin urmare, cavitatea dispozitivului trebuie curatata regulat. Depozitele de carbon rezultate obstructioneaza gazul de evacuare, iar puterea motorului este redusa. Dupa fiecare cinci pana la zece mii de kilometri, trebuie sa fie curatate supapele de evacuare si controlata garnitura esapament.
Cum functioneaza orificiul de evacuare?
Este deja cunoscut faptul ca gazele de evacuare sunt de fapt o serie de impulsuri, asa ca poti folosi aceste cunostinte pentru a propaga miscarea inainte catre teava finala. Cum?
Mai multe trucuri ingineresti sunt angrenate in acest scop.
Piese moto originale – garnitura esapament Unimotors dealer autorizat
Joasa presiune a portiunii descendente a amplitudinii (vacuum) va atrage inalta presiune a portiunii ascendente a urmatorului impuls, efectiv absorband-o.
Aici intervine rolul capului tevii de evacuare si arta cu care acesta a fost proiectat. Tevile de colectare dintr-un cap sunt astfel calculate incat sa permita impulsurilor evacuarii motocicletei sa se alinieze si sa se absoarba reciproc.
Acest fapt aduce in discutie mai multe elemente, odata ce motoarele se tureaza pe o plaja destul de larga de rotatii pe minut, o aliniere perfecta va fi obtinuta numai pe o anumita portiune.
In general, producatorii de sisteme de evacuare recomandand diferite tipuri de produse pentru diferite scopuri in utilizarea unei motociclete. Pentru alte piese de la dealeri autorizati precum garnitura esapament sau garnitura cilindru, tineti minte ca nu se merita piesele second hand!
Ca o regula simplista, vom observa ca cele mai bune rezultate in materie de rotatii pe minut la nivel inalt sunt obtinute cu capete ale caror tevi primare sau colectoare sunt scurte si groase. Capetele cu tevi primare mai subtiri si mai lungi vor conferi o mai buna economie de combustibil si cuplu mai mare la turatii joase.
In acest punct trebuie mentionate capete asa-zis variabile. Aceste sisteme s’au dovedit de-a lungul anilor imbatabile pentru uzul de strada. EXUP-ul inventat de YAMAHA inca de la sfarsitul anilor ’80 se regaseste intr-o forma sau alta pe mai toate motocicletele sport moderne.
El nu este altceva decat o valvula variabila actionata de un solenoid in header, care modifica diametrul tevilor primare sau colectoare functie de rpm. Asfel, pe langa presiunea anterioara, prin ajustarea „gurilor” tevilor primare se mai asigura si conditiile propice alinierii impulsurilor evacuarii functie de turatie.
Care este solutia?
Inlocuirea sau, mai rau, modificarea unui sistem de evacuare la o motocicleta sport standard, chiar corelata cu reajustarea carburatiei va produce un aport de putere de cele mai multe ori nejustificat in raport cu marirea drastica a consumului.
In plus, cele 5-10 procente de surplus de putere se vor concentra numai pe zona de high rpm cu rezultate dezastruase in zona de rotatii pe minut medii sau scazute.
Graficul puterii se va ascuti amenintator, o astfel de motocicleta devenind extrem de greu de contolat, maneta de acceleratie actionand mai degraba ca un intrerupator cu doua pozitii: zero putere – putere maxima.
Cu o garnitura esapament eficienta, vei rezolva, in timp util, toate problemele apasatoare cu care te confrunti.